News

201001403
Untitled 8850036951
image1400341

payamresan9 2

360

payamresanNN9 1

360

متن كامل خطبه هاى نماز جمعه شهر بوشهر به امامت آیت الله صفایی بوشهری مورخ 25 اسفند 1402

«بسم الله الرحمن الرحیم»

«خطبه اول»

2E2A0840~3.jpg

ماه مبارک رمضان ماه ویژه رحمت الهی به جامعه انسانی است به ویژه جامعه ایمانی.
در ماه های دیگر مردم خدا را می خواندند ولی در ماه مبارک رمضان خدا است که انسان را می خواند «دعیتم فیه الی ضیافة الله» ، در ماه های دیگر ما واقع می شدیم در ظرف زمانی ماه هایی که در آن قرار می گرفتیم اما ماه مبارک رمضان خود به سوی مردم می آید با مغفرت، رحمت و برکت.
خاتم الانبیاء محمد مصطفی (ص) می فرمایند:« قد اقبل الیکم شهر الله» یعنی ماه خدا به سوی شما آمده «بالبرکة والرحمة والمغفرة » با برکاتی که دارد ، مهر و محبت و رحمت خدا که در این ماه به انسان می کند و با بخشش و عفو الهی.
نفس کشیدن در آن اجر تسبیح دارد، اعمال مقبول است، دعا مستجاب است، خواب حتی عبادت است. خداوند در این ماه مبارک رمضان بنا گذاشته که تمام گناهان انسان ها را ببخشاید اگر به سویش بیایند و ثواب های گران و گرانبها به آن ها عطا کنند اگر کسی واقع شود در ماه مبارک رمضان.
ماه مبارک رمضان همچون قطاری است که برخی در کنار آن قطار هستند و حرکت قطار را می بینند و بر آن سوار نیستند، بر این قطار ماه مبارک رمضان که از کنار آن ها عبور می کند جز صدایی ، ندایی چیزی احساس نمی کنند اما برخی بر این قطار الهی سوار هستند و به مقصد می رسند . ماه مبارک رمضان ماه جبران گذشته است چه انسان مرتکب عصیان شده باشد و چه نقصان و ماه نورانیت خود در این ماه در محضر ذات اقدس باری تعالی و به سعادت و رستگاری رقم زدن آینده خود، ماه سرنوشت ساز است.
و به همین خاطر بیان شده در ماه مبارک رمضان دو کار باید صورت بگیرد ، یکی معرفت به ارزش ماه مبارک رمضان و آثار و برکات آن و دیگری عمل، «أَنْ لَيْسَ لِلْإِنْسَانِ إِلَّا مَا سَعَى».
ماه مبارک رمضان دو جهت دارد. جهت اول این است که ماه عنایتی است ، ماه عنایت خدا به جامعه انسانی است ، این عنایت دارای دو بعد است، یک بعد غفرانی است یعنی بعد عنایتی که خداوند همه گناهان انسان را می بخشد «إِنَّ اللَّهَ يَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَمِيعًا» لذا در ماه مبارک رمضان توبه و استغفار یکی از اعمال مهم است برای انسان . فرمودند که استغفار و توبه کنید از گذشته خود. اگر انسان گناه و عصیانی کرده یا مرتکب نقصان شده و خوب بندگی نکرده، در اینجا توبه و استغفار مقبول است. دومین حیث عنایتی خداوند به جامعه بشری، حیث عنایت ثوابی است. در ماه مبارک رمضان کوچکترین کار بزرگترین ثواب دارد . یک آیه انسان بخواند در ماه مبارک رمضان از قرآن کریم ثواب یک ختم قرآن در دیگر ماه ها دارد، یک نماز مستحبی بخواند برای او براعت از عذاب جهنم نوشته می شود و مهمانی خدا این چنین است ، عنایت خدا و میزبانی ذات اقدس این چنین تجلی پیدا می کند.
اما یک حیث دیگری هم دارد غیر از حیث عنایتی که بخشش و دادن ثواب است و آن حیث تربیتی است. اساس و جوهره ماه مبارک رمضان آن حیث تربیتی آن است «يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُتِبَ عَلَيْكُمُ الصِّيامُ كَما كُتِبَ عَلَى الَّذِينَ مِنْ قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ‌» ماه مبارک رمضان ماه رسیدن به تقوا است، ماهی است که انسان باید خود را معماری و مهندسی تقوایی کند، خود را به درجه تقوا برساند و اگر درجه تقوا دارد این درجات را بالا ببرد چون تقوا مراتب دارد.
به همین جهت است که ماه مبارک رمضان روزه داری در آن اصل است که انسان در قبال اموری که حیات او به آن ها بستگی دارد مثل آب و غذا اراده کند، مقاومت کند و نیاشامد و نخورد و این اراده قوی شود که بتواند در قبال گناهان نیز اراده و قدرت داشته باشد و مقابله کند.
به همین خاطر حیث تربیتی ماه مبارک رمضان فوق العاده مهم است. شاید آن تشویق ها، ثواب ها، غفران ها و بخشش های الهی مقدمه باشد برای تربیت، تربیت انسان بر اساس تقوا.
در ماه مبارک رمضان ساحت مقدس رسول خدا محمد مصطفی (ص) در خطبه ای که قبل از ماه مبارک رمضان ایراد فرمودند علی الظاهر چند نکته را برای اینکه انسان خوب از ماه ضیافت الهی استفاده کند بیان کردند. فرمودند اولین کاری که انسان می کند عبادت است در ماه مبارک رمضان، روزه داری، ادای نماز چه مستحب و چه واجب، تلاوت قرآن، توبه و استغفار و سجده های طولانی، این پیام رسول خدا است و دستورات رسول خدا است. می فرمایند مردم در این ماه روزه بگیرید ، این طور نشود که در این ماه روزه نگرفتن برای برخی سخت باشد وانجام ندهند، اگر انسان مریض باشد و مشکلات داشته باشد . خود روزه گرفتن هم اقتدار نفسانی به انسان می دهد، اراده ی او قوی می کند و فضای وجودی او را انسان با روزه مدیریت می کند و خود خداوند در حدیثی امام صادق (ع) نقل می کند :« الصَّوْمُ لِي وَ أَنَا أجْزَی علیه» روزه برای من است و خودم پاداش آن را می دهم. روزه گرفتن موضوعیت دارد.

فرموده اند نماز، نماز واجب چقدر خوب است اول وقت به جماعت و بعد فرمودند که نماز مستحب، هر نماز مستحبی که خوانده شود ساحت مقدس رسول خدا می فرماید برای او براعت از آتش جهنم نوشته می شود.
فرمودند دعا، به گاه اذان مردم دعا کنید که دعا در وقت اذان مستجاب است در ماه مبارک رمضان.
تلاوت قرآن که ماه نزول قران است، بهار قرآن است، فرمودند تلاوت کنید و از خداوند بخواهید به شما توفیق دهد قرآن بخوانید.برخی مشغولیات زیاد دارند و در طول روز چنان شلوغ است برنامه های آن ها که به این امور نمی رسند ولی ماه مبارک رمضان باید مدیریت زمان کنند و فضا برای قرآن خواندن باز بگذارند و بتوانند این کار انجام دهند. فرق می کند این ماه با دیگر ماه ها.
توبه و استغفار که توبه و استغفار در این ماه پذیرفته است از گذشته انسان، گذشته انسان هرچه نگاه می کنیم شرمندگی است در قبال عظمت خداوند.
سجده های طولانی. پیامبر خداوند فرموده اند که کمرهای ما از گناه و بار گناه خمیده شده و انسان با سجده های طولانی این بار را سبک کند. چقدر مناسب است انسان در روز در وقت مناسبی سجده ای کند طولانی به اندازه ظرفیتی که دارد.
دومین نکته ای که آن حضرت می فرمایند. این ماه ماه نیکو کاری است . تا می توانید خدمت کنید. یتیم نوازی، اگر در جامعه یتیم است در ماه مبارک رمضان بشتابید به یتیم نوازی و کمک به ایتام. فرمودند اگر کسی یتیمی را در این ماه اکرام کند خداوند در قیامت او را اکرام خواهد کرد. خدمت به مردم مثل افطاری دادن به روزه داران مؤمن که ثوب آزاد کردن برده را دارد .
صله رحم، انسان با خویشان خود آشتی باشد و قهر نباشد، سر بزند ، کمک کند، احترام کند و فرمودند اگر کسی در ماه مبارک رمضان صله رحم کند خداوند در قیامت به او صله و عنایت خواهد کرد ولی اگر قطع رحم کند ، قهر باشد ، جدا باشد خداوند در قیامت با او قطع ارتباط می کند.
و سومین نکته خوش رفتاری است . اخلاق خوب، «مَن حَسَّنَ مِنکُم فی هذَا الشَّهرِ خُلُقَهُ کانَ لَهُ جَوازا عَلَى الصِّراطِ» فرمود هر کس در این ماه خوش اخلاق و خوش برخورد باشد، بدی کردند، خوبی کند، خوبی کردند دو برابر خوبی کند، با محیط کاری، با محیط اجتماعی، با خانواده، با زن ، فرزند خوش اخلاق باشد و خداوند برای او عبور از سراط تصویب می کند که سریع به بهشت برود.
و چهارمین نکته که مهمترین است که ساحت مقدس امیر مؤمنان از وجود مبارک رسول خدا خاتم الانبیاء محمد مصطفی (ص) پرسید که مهمترین، ارزشمند ترین کار در این ماه چیست؟، فرمود:« الورع عن محارم اللَّه» دوری از گناه، دوری از گناه. انسان در این ماه زبانش را کنترل کند، خدایی ناکرده گناه زبانی و رفتاری نسبت به دیگران نداشته باشد و فرمود در این ماه زبانتان را حفظ کنید که گناه نشود، رفتارهایتان را کنترل کنید که خدایی ناکرده گناهی صورت نگیرد که این ماه ماه آسمانی شده انسان است و حیف است انسان با گناه سقوط کند در باتلاق متعفن عذاب الهی.

«خطبه دوم»
در خطبه دوم پیرامون چند موضوع به اختصار سخن می گوییم.
در آستانه سال جدید هستیم. بالطبع خانواده ها یک زندگی نوین را آغاز می کنند. همان طور که بهار طبیعت است بهار خانواده ها هم می باشد. اگر خانواده ای دچار مشکل مالی باشد ، پدر توانایی مدیریت آغاز سال برای فرزندان و همسرش نداشته باشد، شرمنده می شود، آن خانواده با اینکه طبیعت بهار است در این خانه خزان خواهد شد. تقاضا دارم از همه مسئولان و خیرین، هر کس می تواند کمک کند به خانواده هایی که نیازمند هستند، این در ماه مبارک رمضان بالاترین ثواب است . الآن خانواده های زیادی هستند که الآن غم عید می خورند، الآن ناراحت هستند که جلو زن و بچه چه کار کنند، دریغ نکنید ، مسئولان دریغ نکنند ، خیرین دریغ نکنند، تا می توانید به خویشان خود که نیازمندان، به همسایه ها، مردم محل و مردم شهر رسیدگی کنید که این بهترین کار در ماه مبارک رمضان است، مردم داری ،خدمت به مردم، خدمت به فقرا بزرگترین ثواب در این ماه دارد. نگاه به خود و زندگی خودمان نکنیم ، نگاه به زندگی دیگران و فقرا کنیم و کمک کنیم و در این رابطه کوشش کنید عید برای خانواده نیازمندان عید باشد نه خدایی ناکرده شرمندگی و ناراحتی.
حضرت سید الشهدا (ع) می فرماید:« من نفّس کربهًْ ً مومن، فرج‌الله عنه کرب الدنیا و الاخرهً» اگر کسی مشکل مؤمنی را حل کند، آن هم در ماه مبارک رمضان، آن هم در عید خداوند به خدایی خودش تمام مشکلات دنیا و آخرتش را بر طرف می کند. به همین خاطر تا می توانیم خدمت به ، محرومان، نیازمندان، فقرا عنایت داشته باشیم.
نکته دومی که قابل بیان است وضعیت گرانی و گران فروشی و تورم است . این باید تدبیر شود در مملکت، این گرانی حتی گران فروشی و تورم زندگی مردم را تلخ کرده است، این فشار اقتصادی چنان است که واقعاً قدرت خرید خانواده ها را کم کرده ، پدر می خواهد خرید کند نمی تواند، مادر می خواهد خرید کند نمی تواند ، بچه ها نیاز دارند و پدر و مادر شرمنده هستند. مسئولان محترم، مسئولان محترم اقتصادی کشور، عزیزان در استان طوری مدیریت کنید که زندگی مردم دچار بحران و چالش اقتصادی نشود. امیدواریم سال جدید سال گشایش ، سال رفع مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم باشد اما این نیاز دارد به همت دانشی و برنامه ریزی و مجاهدت عملی از ناحیه مسئولان ، این تقاضا و نگاه مردم به مسئولان است که ان شاءالله این مشکلات اقتصادی و معیشتی به ویژه بر طرف شود.
نکته دیگری که قابل توجه است وضعیت مردم فلسطین است. مردم فلسطین در غزه، در بخش های نوار باختری، در رفح در ماه مبارک رمضان با زبان روزه مقاومت می کنند، با اینکه افطار و سحری آن ها واقعاً نگران کننده است ولی مقاومت می کنند و این نیاز دارد که جامعه اسلامی، مردم مسلمان جهان حتی آزادگان جهان آن ها را فراموش نکنند و فریاد مرگ بر اسرائیل را مدام بدهند و فریاد آمریکا که حامی آ« است هیچ گاه فراموش نکنند.تمام رسانه ها و کسانی که می توانند این حرکت مقاومت زنده نگاه بدارند و محکومیت آمریکا و حامیانشان و رژیم اشغالگر قدس را بیان کنند لازم است مدام در این رابطه عنایت داشته باشند.
نکته دیگری که وجود دارد در رابطه با مردمداری است. مردمداری جوهره اصلی نظام حکمرانی اسلامی است، نکند درب اداره ای به روی مردم بسته باشد، نکند مسئولی با تمام تلاشی که می کند و آن هم برای مردم است با مردم ننشیند، کنار مردم بودن موضوعیت دارد و این سفارش امام راحل عظیم الشأن و مقام معظم رهبری است. این انقلاب از مردم است، با مردم است و باید برای مردم باشد. اصلاً قابل توجیه نیست که یک مسئول درب اتاقش به روی مردم مدام بسته باشد ، باید با مردم بنشینند، صحبت کنند ، مشکلشان می شود حل کنند و اگر نمی شود مطلب را گوش کنند و توضیح دهند برای آن عزیز و آن ها هم قانع می شود، مشکلشان حل نمی شود، بیرون می آیند و می گویند حل نشد لیکن احترام ما را داشتند و حرف ما را شنیدند. مردمداری نصف عقلانیت مدیریتی است و این کار بزرگی است .
بنده اینجا بر خود لازم می دانم از مسئولان، مدیران در عرصه اجرای انتخابات بار دیگر تشکر کنم، کار بسیار سنگینی بود. از عزیزانی که در حوزه اجرا بودند، حوزه نظارت بودند، شورای نگهبان، استانداری محترم، فرمانداری ها، مردمی که پای صندوق بودند، نیروهای انتظامی و امنیتی و همه عزیزان، واقعاً کار بزرگی کردند با اینکه دشمنان می خواستند امنیت انتخابات را در خطر بیاندازند و به تمام نمایندگان محترمی که منتخب شدند در استان تبریک عرض می کنم موفقیتشان و از خداوند متعال خواستارم و از نمایندگان عزیز و کاندایی که بودند تشکر می کنم. وحدت و همدلی اصل است، کنار هم بودند اصل است برای خدمت به مردم.

در رابطه با عید هم که استان بوشهر استان گردشگری و مسافرپذیر است در ایام عید. از مسئولین محترم که مسئول ساماندهی سواحل هستند و دستگاه هایی که در این رابطه هستند، عرصه فرهنگ و مسئول قرارگاه عفاف و حجاب هستند، مسئول رفاه مسافران و مردم هستند تقاضا دارم در رابطه با فرهنگ که جوهره نظام اسلامی است عنایت ویژه کنند که نکند در ماه مبارک رمضان در عید مسائلی رخ دهد که با فرهنگ اسلامی و انقلابی سازش نداشته باشد. مسئولان این عرصه هم الحمدلله دارند تلاش می کنند اما تلاششان باید مضاعف شود و شرایطی فراهم آورند که ان شاءالله سواحل ما، محیط ما رمضانی و پر از فرهنگ قرآنی و اهل بیت باشد ان شاءالله.
تقاضا دارم از مسئولان و 32 دستگاهی که زیر نظر قرارگاه های استانی و شهرستانی است این کار را به عنوان یک کار اصلی دنبال کنند و همه هیئات مذهبی، حوزه های علمیه، روحانیت و همه مردم کمک کنند، این کاری است که نیاز دارد به عزم عمومی، عنایت کنید، کمک کنید که ان شاءالله فضای استاو شهر ما پر از معنویت و اخلاق باشد.

اللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد وَعَجِّل فَرَجَهُم، خدایا در ظهور آقا امام زمان (عج) تعجیل بفرما ...

  • هیچ نظری یافت نشد

نظر خود را اضافه کنید.

0
شرایط و قوانین.

حدیث برگزیده

1402 10 30

گلستان اخلاقی

کلمات قصار حکایت ها
دستورالعمل ها سخنرانی ها
 
پرسش و پاسخ
اشعار
sah 
شرح صحیفه سجادیه
web Design:sirafdp.com