News

201001403
Untitled 8850036951
image1400341

payamresan9 2

360

payamresanNN9 1

360

خطبه نماز جمعه مورخه 97/07/06

خطبه نماز جمعه مورخه 97/07/06

Download8

دانلود فایل

پخش آنلاین

متن کامل خطبه هاي نماز جمعه 1397/07/06 بوشهر به امامت آیت اﷲ صفایی بوشهري
نماینده مقام معظم رهبری دراستان و امام جمعه بوشهر

خطبه اول

در خطبه اول بنابراین گذاشته ایم که از راه خدا سخن بگوییم، راهی که خدا با ما است و ما هم با خدا هستیم، راهی که مایه نجات انسان و عامل کمال انسان است.

در ماه محرم هستیم، ماه حضرت اباعبدالله الحسین و به همین خاطر سبک زندگی اسلامی از نگاه آن حضرت کلماتی و آموزه هایی بیان می کنیم.

یکی از آموزه های سبک زندگی اسلامی از لسان آسمانی حضرت ابا عبدالله الحسین دینداری در امتحانات سخت اجتماعی است.

زندگی انسان فراز و نشیب فراوان دارد، گردونه حیات بشری گاهی به سمت آرامش و آسایش می گردد و گاهی هم به سمت سختی ها و مشکلات. در همه حال انسان مورد امتحان الهی است که چه به گاه آسایش و چه به هنگام سختی و مشکلات به ویژه در مشکلات امتحانات سخت تر می شود. در هنگام آسایش وظیفه انسان مراعات زندگی حلال و شکر خدا است و در هنگامه مشکلات که امتحانات سخت انسان پیش رو دارد باید دین خود را حفظ کند و بر اساس آموزه های دینی عمل کند.

خداوند در قرآن می فرماید:« أَ حَسِبَ النَّاسُ أَنْ يُتْرَکُوا أَنْ يَقُولُواآمَنَّا » آیا انسان گمان می کند که در زندگی او رها است؟، همین که بگوید ایمان آورده ام او را رها می کنیم«وَ هُمْ لا يُفْتَنُونَ» و او را مورد امتحانات سخت قرارش نمی دهیم؟.

این یک سنت الهی است، امتحانات الهی سنت الهی است، امتحانات در زندگی انسان مایه ارتقاء سطح ایمان و تقوای انسان است همان طور که امتحانات در مدارس مایه عبور انسان از کلاسی به کلاس بالاتر است امتحانات الهی و امتحانات زندگی نیز همین طور است.

گاهی در مدرسه انسان رفوزه می شود و همان کلاس باقی می ماند، گاهی قبول می شود و کلاس او بالاتر می رود. امتحانات الهی هم همین طور است و گاهی انسان در امتحان الهی رفوزه می شود و سقوط می کند، گاهی در امتحان الهی سربلند می باشد و رشد می کند. پس امتحانات مایه رشد، کمال و بالاتر رفتن کلاس انسان است.

اگر این امتحانات نبود انسان در همان سطح ابتدایی باقی می ماند، این امتحانات الهی است که جوهره انسان را کشف می کند و با خوب امتحان دادن سطح انسانیت و ایمان و تقوای خود را بالاتر می برد.

«أَ حَسِبَ النَّاسُ أَنْ يُتْرَکُوا أَنْ يَقُولُواآمَنَّا وَ هُمْ لا يُفْتَنُونَ» آیا فکر می کنند انسان همین که بگوید ایمان آورده ام او رها می شود و امتحان سخت از او گرفته نمی شود؟.

در آیه دیگری می فرماید:« الَّذِي خَلَقَ الْمَوْتَ وَالْحَيَاةَ» خدا آن خدایی است که انسان را خلق کرد، مرگ و زندگی را خلق کرد«لِیبْلُوَكُمْ أَیكُمْ أَحْسَنُ عَمَلً» تا شما را بیازماید و در مسیر آزمایش شما را رشد دهد که کدام یک از شما دارای شرایط عبور به سمت کمال هستید و کدام یک سقوط می کنید.

این سنت خدا است.

حضرت سیدالشهدا یک کلامی دارند که می فرمایند در امتحانات سخت انسان ها در رابطه با دینداریشان ریزش بسیار دارند و این هشدار بزرگی است برای همه ما .

در آسایش انسان نمازش، روزه اش را راحت می گیرد، در آرامش اجتماعی و ملی انسان احتمال دارد ادعا کند که اگر به مملکتم تجاوز شود وارد صحنه می شوم، در همان آسایش احتمال دارد بگوید اگر دیگران دچار مشکل اجتماعی شدند من کمک می کنم اما حضرت می فرمایند وقتی مشکلات آمد، تجاوز نظامی دشمنان آمد، پای جان آمد، در مسائل اجتماعی نیاز شد انسان از مالش بگذرد و به دیگران کمک کند آن وقت عیار دینداری انسان مشخص می شود.

«الناس عبید الدنیا و الدین لعق علی السنتهم یحوطونه مادرت معایشهم فاذا محصوا بالبلاء قل الدیانون  »انسان ها در بند دنیا هستند، در زیر یوغ دنیاگرایی هستند و دینداری بر زبان جاری است تا آنجا که زندگانیشان می گذرد اهل دین هستند و آن وقت که پای امتحان سخت مطرح شد دینداران کم هستند و کم پیدا می شوند.

به همین خاطر شما در جریان کربلا می بینید این همه مسلمان و ادعای دین در کنار فرزند رسول خدا قریب به هفتاد و دو مرد بودند و تعدادی زن.

گاهی مسأله اقتصادی است و انسان در فشار سخت اقتصادی گرفتار می شود. حرام مرتکب شود و زندگی خود را تأمین کند یا حلال زندگی کند و به حداقل ها قناعت کند، حضرت می فرمایند:« قل الدیانون» دیندار کم است و برخی مبتلا به حرام می شوند.

در عرصه سیاسی ، فرهنگی، اجتماعی، در عرصه های دفاعی و نظامی و امنیتی، می فرمایند:« ذا محصوا بالبلاء قل الدیانون» زمانی که عرصه تنگ شد، مشکلات آمد، اهل دین و دیندار کم می شود.

حسینی زندگی کردن، الهی زندگی کردن راهش دینداری در همه شرایط است. گاهی مواقع می شود انسان نشسته است ، جمعی هستند، صحبت از موضوع و شخصی می شود، غیبتش، تهمت، تخریب، افترا اگر باشد« قل الدیانون » اینجا است که دیندار دینش مشخص می شود، آیا زبان و گوشش را حفظ می کند از گناه؟.

چقدر خانواده ها هستند که به خاطر غیبت، دروغ و تهمت نسبت به شوهر و یا همسر زندگی ها از بین رفته. شما در آمار طلاق که مشاهده می کنید بخشی از آن به همین دلیل است، عدم دینداری.

در جریانات سیاسی و اجتماعی انسان باید دیندار باشد و خدایی ناکرده بد قضاوت نکند، به زبانش غیبت و تهمت و افترا نباشد. این ها امتحانات است.

اگر انسان زبانش را کنترل کرد، دینش را حفظ کرد، این انسانی است که دیندار است اما اگر فضایی شد ، محیطی شد که او زبانش، قلمش در مسیری قرار گرفت که حق نیست، باطل است ، دینش را از دست می دهد.

لذا می فرماید انسان های این چنین عبید دنیا هستند و دیندار وقتی مشخص می شود که در بوته آزمایش قرار می گیرد.

گاهی آزمایش ها کوچک است و خانوادگی است، دور هم نشسته اند، انتحان است، آیا غیبت می کنند؟، آیا تهمت می زنند؟،آیا تخریب می کنند؟. گاهی هم اجتماعی است، مال حلال می خورند و زندگی می کنند و یا نه، مبتلا به حرام شده اند. گاهی ملی است، به وقت جهاد حضور در عرصه ها دارند و دفاع می کنند یا نه اینجا اهل دین نیستند و خود را کنار می کشند.

به همین جهت است که کمال و نجات انسان در دینداری است . لذا در همه حال سنت خداوند امتحان است از کوچکترین حالت تا بزرگترین حالت.

خطبه دوم

در خطبه دوم پیرامون چند موضوع به اختصار سخن می گوییم.

مقام معظم رهبری حضرت امام خامنه ای در پیام گرامی داشت هفته دفاع مقدس مطالب مهمی ایراد فرمودند که به فرازهای آن اشاره تحلیلی می کنم.

فرمودند میدان مجاهدت در عرصه های گوناگون باز و گشوده است، قله جهاد شهادت است و فضا برای مجاهدت در عرصه های مختلف هم ایندک وظیفه است. الآن در شرایط کنونی مملکت ما همانند حماسه دفاع مقدس نیازمند حماسه در عرصه اقتصاد، فرهنگ، در عرصه سیاست، در عرصه علم و فن آوری و رشد شاخص های اجتماعی است. در عرصه برنامه ریزی اقتصادی، مدیریت، نظارت، بازتولید در عرصه های اقتصاد نیازمند یک برنامه دانش بنیان و جهادی است.

تهاجم گسترده جهان استکبار در عرصه اقتصادی مشهود است، ما باید جبهه مقاومت اقتصادی تشکیل دهیم و در مقابل آمریکا، جهان غرب، رژیم صهیونیستی، سران مرتجع منطقه با اقتصاد مقاومتی به اقتدار اقتصادی دست پیدا کنیم.

فرمودند که تعظیم و تکریم خانواده های صبور شهدا واجب همیشگی است، چه در گذشته و چه هم اینک و این تکریم و تجلیل نه تنها باید به زبان باشد و باید در همه عرصه ها این تکریم و تجلیل خود را نشان دهد.

در عرصه های کمک های مختلف مادی و معنوی، اشتغال، مسائل پزشکی، حمایت های رفاهی و توجهات نسبه به شهدا و خانواده های شهدا از حیث آرمان ها و ارزش ها، این معظیم خانواده شهدا است. سر زدن به آن ها، کمک های ویژه، مراسم بسیار خوب است، وظیفه است اما این نکات باید مراعات شود.

فرمودند حماسه دفاع مقدس یک الگو است برای تاریخ، برای مسئولان، حماسه ای آفریدند نیروهای مسلح ما که هنوز که هنوز است جهان استکبار از آن حماسه دچار آسیب است و به همین خاطر شما می بینید در رژه نیروهای مسلح در اهواز به نیروهای مسلح ما متعرض می شوند.

نتوانستند در دفاع مقدس نیروهای مسلح ما را، ارتش قهرمان ما، سپاه عزیز و بسیج عزیز ما را نتوانستند شکست دهند به رژه آن ها تعرض می کنند و این نشان از ضعف و زبونی آن ها است و مردمی که آمدند نیروهای مسلح را تماشا کنند، نیروهای مسلحی که آمدند اقتدار ایران را نشان دهند متعرض می شوند، مطمئن باشند ایران اسلامی با این نوع عملیات جنایتکارانه و خیانت مزدوران نظام ما، اقتدار نظام ما و اقتدار نیروهای مسلح ما شکسته نمی شود و تضعیف نمی شود و اگر بخواهند کوچکترین تعرض نظامی در جغرافیای ایران جهان استکبار انجام دهد همان درسی به آن ها خواهند داد که در دفاع مقدس دادند.

محکوم می کنیم این جنایت و خیانت را که به نیروهای مسلح ما در اهواز انجام دادند و یاد و خاطره شهدا در این موضوع گرامی می داریم و برای مجروحان سلامت و برای خانواده های محترمشان صبر و اجر از خداوند طلب داریم.

خداوند ان شاءالله شما را حفظ کند و مطمئن باشید به زودی انتقام این شهدا و این مجروحین از مزدوران تروریست غرب و نوکرهای بیگانه گرفته خواهد شد.

گرامی می داریم هفته دفاع مقدس و از تمامی نیروهای مسلح مستقر در استان که در این استان مایه افتخار و عزت هستند تشکر و قدردانی می کنم. ارتش قهرمان ما، نیروی دریایی، نیروی هوایی، پدافند، نیروی انتظامی، دریابانی، سپاه عزیز، بسیج تشکر و قدردانی می کنیم، مایه عزت و افتخار ما هستند و دشمن قطعاً بدانند که همان طور که هیچ گاه نتوانستند از طریق بوشهر به ایران اسلامی لطمه ای وارد کنند الآن هم این چنین است. نیروهای مسلح ما با این مردم قهرمان در استان سد محکم دفاع مقدس در جنوب ایران هستند.

روز دوشنبه روز جهانی سالمندان است، سالمندان سایه سر هستند برای یک جامعه ، عزیزانی که عمری طی کرده اند و درخت وجودشان سایه گستری بیشتری پیدا کرده. فرزندان، نوه ها بسیار شده اند و این باعث شده که این شخص دارای یک سایه ای شود گسترده و زیر پوشش بگیرد بخش عظیمی از جامعه را و امید داریم ان شاءالله تمامی فرزندان، نوه ها، خانواده ها، تمامی مردم به سالمندان عزیز توجه ویژه ای کنند و فضا برای این عزیزان برای یک زندگی سالم و آسایش فراهم شود.

متأسفانه یکی از مشکلات سالمندان عزیز مسأله حقوق است. سالمندی که یک عمر زحمت کشیده وقتی که بازنشسته می شود و فرزندان و نوه ها زیاد شده اند، مراجعه به منزل آن ها زیاد شده حقوق آن ها به شدت کاسته می شود و باید تدبیری در این رابطه شود، تدبیری شود که ان شاءالله بازنشستگان و سالمندان این گونه نباشد که شرمسار خانواده های خود باشند.

روز آتشنشانی نیز گرامی می داریم و تشکر می کنیم از این عزیزان ، تلاشگران شبانه روزی و همچنین روز جهانی ناشنوایان نیز گرامی می داریم.

بازگشایی مدارس و مراکز آموزش عالی نشان داد که ما در استان نیازمند تجهیزات بیشتری برای دانش آموزان عزیز هستیم.

با اطلاعی که به بنده دادند و مراجعاتی که شد، برخی از مدارس ابتداییات تجهیز مدرسه ای نیز ندارند و نیاز دارند به حمایت، نیمکت ها برخی شکسته شده، برخی مشکل دارند، فضای حیات مدرسه دچار مشکل است و به همین خاطر باید آموزش و پرورش و تمام خیرین همدل شوند و کمک کنند. اگر کسی می خواهد وقف کند، کسی می خواهد کمک کند، کسی می خواهد در عرصه های مختلف خدمت به اجتماع کند الآن یکی از مهمترین مراکز که اولویت دارد آموزش و پرورش است، همه کمک کنند. سرکشی کنید به مدرسه محل خود و ببینید چه نیاز دارند و کمک کنید، مسئولان کمک کنند در این رابطه، این یک نکته بسیار مهمی است.

نکته آخری که عرض می کنم و قبلاً هم در این رابطه مفصل صحبت کردم و تمام دلسوزان نظام، آن هایی که در عرصه اقتصاد تلاش جهانی دارند، مطالعات جهانی دارند در رابطه با معاهدات اقتصادی جهانی است، شما مطمئن باشید هر طرح اقتصادی که از جهان غرب تدبیر می شود به سود نظام سرمایه داری و ضرر جامعه بین المللی است.

همین سند «FATF» که مطرح است و دانشجویان عزیز شما می بینید با شعارها تشریف آوردند و نخبگان اقتصاد کشور پیرامون آن صحبت کرده اند و گفتند این به ضرر است.

این نکته مهمی است و نمایندگان مجلس توجه داشته باشند که این سندی است، برنامه ای است که در نهایت به ضرر ایران خواهد شد چون با مطالعاتی که خود بنده هم در این امورات داشته ام و مطالبی که اقتصاد دانان در عرصه اقتصاد سیاسی مطرح کرده اند این است که یک فضایی درست خواهد شد که همواره این گروه ایران را دچار فشار اقتصادی در عرصه های امور مالی خواهد گذاشت.

توجه کنند، مواظب باشند، نکند خدایی ناکرده با یک حضور و یک امضا مشکلات عدیده ای برای اقتصاد ایران درست شود.

a neveshteh 1

a neveshteh 1

a neveshteh 1

a neveshteh 1

a neveshteh 1




  • هیچ نظری یافت نشد

نظر خود را اضافه کنید.

0
شرایط و قوانین.

حدیث برگزیده

1402 10 30

گلستان اخلاقی

کلمات قصار حکایت ها
دستورالعمل ها سخنرانی ها
 
پرسش و پاسخ
اشعار
sah 
شرح صحیفه سجادیه
web Design:sirafdp.com