News

201001403
Untitled 8850036951
image1400341

payamresan9 2

360

payamresanNN9 1

360

خطبه نماز جمعه مورخه 97/05/19

خطبه نماز جمعه مورخه 97/05/19

Download8

دانلود فایل

پخش آنلاین




متن کامل خطبه هاي نماز جمعه 1397/05/19بوشهر به امامت آیت اﷲ صفایی بوشهري

نماینده مقام معظم رهبری دراستان و امام جمعه بوشهر

بسم الله الرحمن الرحیم

خطبه اول

یکی از آموزه های سبک زندگی اسلامی مددرسانی و مساعدت و کمک به دیگران است.

انسان های بزرگ، انسان هایی هستند که از خود عبور می کنند و به دیگران نیز می پردازند. انسان هایی که اهل ایمان هستند ، مسلمان هستند، زندگی آن ها طبق سیره ی اهل بیت (ع) است و بر اساس آموزه های قرآنی زندگی می کنند محدود در خود نیستند، متوقف در مدیریت زندگی خود نیستند بلکه گذشته از اینکه به زندگی خود می پردازند سهمی از زندگی خود را به دیگران اختصاص می دهند. مساعدت می کنند، کمک می کنند، چالش های زندگی دیگران به ویژه نزدیکان، ایتام، مستمندان، به آن ها می پردازند، کمک می کنند و مشکلات آن ها را بر طرف می کنند.

امام صادق (ع) می فرماید:« مَنْ كانَ فِي حاجَةِ أَخِيْةِ الْمُسْلِم كَانَ اللَّهُ فِي حَاجَتِهِ» می فرمایند که هر کس که در پی رفع حاجت برادر مسلمانش باشد خداوند مشکل او را بر طرف خواهد کرد.او انسانی کمک به دیگران می کند، حاجت و گرفتاری دیگران را بر طرف می کند اما خدا، خدایی به او کمک می کند و رفع حاجت او می کند.

می فرماید: :« مَنْ كانَ فِي حاجَةِ أَخِيْةِ الْمُسْلِم» تا انسان در پی رفع گرفتاری برادر مسلمانش است خدا نیز با خداییش در خدمت این شخص و رفع گرفتاری او می کند.

حضرت خاتم الانبیاء محمد مصطفی (ص) فرموده اند: «خَصلَتانِ لَيسَ فَوقَهُماشَى ءٌ» دو خصلت است که بالاتر از او نیکی نیست. «الإيمانُ بِاللّه ِ و نَفعُ الإخوانِ؛» ایمان به خدا و خدمت به مردم و دو خصلت هم می باشد که بالاتر از او هیچ شری نیست. اول شرک به خدا و دوم زیان رساندن به بندگان خدا بنا بر این یکی از ویژگی های انسان مسلمان و مؤمن، انسانی که دارای شخصیت بالایی است این است که گذشته از اینکه مدیریت می کند زندگی خود برای خود قائل است که به دیگران، گرفتارها کمک کند.

این کمک و مساعدت و رفع گرفتاری دیگران دو سود دارد. یک برای دیگران رفع مشکل می کند و دو ، رفع مشکل خود او نیز در پی دارد اما خدا با خداییش در پی رفع مشکل او است و این خیلی عنایتی است از ناحیه خداوند به انسانی که در پی رفع مشکل دیگران است که خود خداوند می آید و رفع مشکل او می کند. او یک کمک می کند و خداوند ده برابر به او کمک می کند.

ما باید این گونه زندگی کنیم. نگاه به همسایه و خویشان و جامعه کنیم و هر کمکی از دستمان بر می آید انجام دهیم و خدمت کنیم تا خدا هم به انسان کمک کند.

خطبه دوم

در خطبه دوم پیرامون چند موضوع به اختصار سخن می گوییم.

انقلاب اسلامی ایران یک تحول بزرگ در تاریخ انسان است، به ویژه ایران، منطقه، سرزمین های اسلامی و جغرافیای جهانی. فراز و نشیب های بسیار تجربه شده در این چهل سال اما همواره هدایت های مقام معظم رهبری حضرت امام خامنه ای و بصیرت هوشمندانه مردم و تلاش همه جانبه مسئولان صدیق نظام توانسته است این تنگناها عبور شود و به سمت تحقق آرمان ها و ارزش ها حرکتی صحیح در حیات انقلاب اسلامی ایران رقم بخورد.

مسائل اخیر، مردم از تمامی قوای سه گانه کشور گله مندی جدی دارند. توقع مردم نسبت به قوه مجریه، قوه قضائیه، قوه مقننه بسیار فراتر از این است، انتظار مردم این است که مسئولان به وعده های خود عمل کنند، به وظایف خود عمل کنند، نه تنها عملی به شکل عادی بلکه انقلابی و جهادی.

مردم انقلاب خود را داده اند و این مسئولان هستند که باید امتحان خود را بدهند و به همین خاطر مردم به جهت نارسایی ها، کمبودها گله مند هستند و بیان می کنند، می نویسند این کمبودها از چند ناحیه است.

یک ،بی برنامه گی یا بد برنامه گی، برای یک مسأله یا برنامه پیش بینی و طراحی نشده یا اگر شده مناسب و کارآمد نبوده.

در مسأله ارز و سکه شما دیدید که چه بحرانی ایجاد شد، این نشأت از همین موضوع است و فشار آن بر مردم است.

یا از ناحیه سوء مدیریت است و مدیریت کارآمد نبوده، فرد مسئول در هر پستی که بوده و هر لباسی که است و در هر قوایی که است مدیریت صحیحی نداشته و به همین خاطر ایجاد مشکل شده.

در آن نظارت کارآمد نبوده، متأسفانه این عدم نظارت کارآمد باعث شده که هر کس، هر فرد، هر مسئول، هر دستگاه کارهایی را انجام دهد که یا خلاف قانون است یا خلاف نیازهای مردم است.

گاهی خلاف قانون هم وجود دارد ، این عدم نظارت کارآمد موجب شده که تخلفات زیاد شده و پیشگیری نشود و از آن طرف نبود برخورد بازدارنده، برخوردهایی که باید با فرد متخلف شود برخوردهای بسیار سطحی، کم و بازدارنده نیست.

مردم از این گله مند هستند، گله مند از نارسایی ها و کمبودها، از سوء مدیریت است ، از بدبرنامه گی و بد برنامه گی است، از عدم نظارت کارآمد است، از عدم برخورد بازدارنده است.

مردم شعارشان این است که باید با فقر، فساد، با تبعیض برخورد انقلابی شود.

مردم انقلاب خود را دوست دارند چون انقلابشان از خودشان و از اسلام است و در متن این مملکت ایجاد شده، استقلال و آزادی و مردم سالاری دینی آفریده، مردم به آرمان ها و ارزش های امام پایبند هستند، پاسدار خون شهدا هستند و با تمام وجود ولایت مدار هستند نسبت به مقام معظم رهبری حضرت امام خامنه ای .

در راستای تحقق اندیشه های آن حضرت عمل می کنند اما گله مند هستند از مسئولان اما این یک مسأله داخلی و خانوادگی است، دشمنان از این گلایه مندی مردم موج سواری نکنند، مردم حامی این انقلاب هستند و اگر گلایه مند هستند از قوه و جریانی این یک بحث خانوادگی است.

ان شاءالله با هدایت های مقام معظم رهبری، تلاش مسئولین، حمایت ها و تذکرات مردم و از آن طرف برخوردهای قاطع قوه قضائیه و تلاش ها برطرف می شود.

دشمن فکر نکنند مردم اگر گله می کنند، اعتراض می کنند، اگر نسبت به یک یا چند قوه تذکرات یا اعتراضاتی دارند اعتراض به اصل نظام است، این طور نیست و اعتراض به عملکرد یک مسئول و سه قوه است و مسئولین هم باید خود را اصلاح کنند و در خدمت مردم باشند.

اساساً ارزش تمامی مسئولان نظام به خدمت به مردم و توجه و عنایت به مردم است و اگر کمبودی وجود دارد مسئول شبانه روز باید تلاش کند، اول پیشگیری کند و بعد اگر بحرانی پیش آمد مدیریت کند که هرچه زودتر رفع شود و به همین خاطر است که مسئولین باید هرچه بیشتر تلاش کنند.

الآن مردم از گرانی گلایه مند هستند، گرانی هم کاذب است ،تلاش کنید بر طرف شود. مردم نمونه های بسیاری ذکر می کنند که برخی واقعاً ناراحت کننده است و روی قشر مستضعف فشار می آورد.

مدیریت کنند، طوری که قیمت ها متناسب با زندگی مردم باشد.

در رابطه با بیکاری، کمبود آب، برخی از مسائلی که مردم روزمره مشاهده می کنند مسئولین تلاش کنند، پیشگیری و اگر بحرانی ایجاد شد سریع مدیریت کنند.

متأسفانه مشاهده می شود برخی بی نظارتی ها موجب گلایه مندی شدید مردم می شود، گرانی هایی که در سطح جامعه می بینیم، فرد بیماری که می خواهد درمان کند خودش را به تهران برود مواجه می شود با یک شرایط سخت ایاب و ذهاب، اخیراً مشاهده شده است شرکت های هواپیمایی فوق العاده گران کرده اند بلیط ها را، نظارت شود، ارزاق عمومی به طور کاذب گران می شود، نظارت و جلوگیری کنید با برنامه ریزی و نظارت .

متأسفانه مشاهده می شود یک شرکت بدون هماهنگی و سر خود تصمیم می گیرد و به شکل غیر صحیح یک سفر هواپیمایی از بوشهر به تهران و از تهران به بوشهر ، یک سفر رفت و برگشت بیش از یک میلیون تومان از مردم می گیرد، خوب نظارت کجا می باشد، چرا توجه نمی کنید، حتما مردمباید اعتراض کنند، حتما مردم خسته شوند، کی باید پاسخگوی مردم باشد، گرانی کالا به صورت غیر اصولی، مردم اعتراض کنند. خوب شما ورود کنید، اقدام و مدیریت کنید و جمع کنید مسأله را . مردم از شما همین مسأله را فقط توقع دارند . پیشگیری از ایجاد مشکلات برای مردم و اگر ایجاد شد سریعاً جمع شوند و مدیریت شود.

مردم با انقلاب هستند ولی با مسئولان انقلابی فکر کردن و انقلابی عمل کردن می خواهند و این نکته اساسی است.

بارها مقام معظم رهبری این را تأکید کرده و مردم هم شکر گذار هستند به همین خاطر در مسأله حل مشکل برق استان مردم سراسر تماس می گیرند و تشکر می کنند، بنده هم تشکر می کنم از تمام خوبان خدایی که زحمت کشیدند و این مشکل را حل کردند.

خوب، چقدر مردم تشکر می کنند، مردمان مؤمن، مسلمان ، انقلابی، سپاسگزار هستند. مسئولان هستند که باید به وظیفه خود عمل کنند.

روز خبرنگار نیز به همه خبرنگاران عزیز و تلاشگران عرصه رسانه تبریک عرض می کنم و یاد و خاطره همه خبرنگاران شهید را گرامی می داریم و امیدواریم همه این عزیزان در فضایی پر از سلامت، امنیت و صحت گام بردارند که قشر بسیار مهمی در عرصه مدیریت اجتماع هستند.

روز دوشنبه سالروز ازدواج امیرمؤمنان علی ابن ابی طالب و حضرت زهرا(س) است. تبریک عرض می کنم این روز را به نام روز ازدواج نام گذاشته شده و امیدوارم ان شاءالله شرایط ازدواج راحت و آسان برای جوانان فراهم آورند و همچنین خانواده ها با ایجاد مهارت در فرزندان خود، حمایت از آن ها و سخت نگرفتن ان شاءالله فضایی برای ازدواج آن ها فراهم آورند.

روز یکشنبه روز شهادت حضرت جواد الائمه است، تسلیت عرض می کنم محضر مبارک حضرت بقیة الله الاعظم و همچنین مقام معظم رهبری ، مسلمین، شیعیان و شما نمازگزاران عزیز و از همه مراکز فرهنگی استان تقاضا دارم در این باره مراسم با شکوهی بگیرند و به زندگی بسیار آموزنده آن حضرت بپردازند و از آموزه های کلامی آن حضرت دیگران را بهره مند کنند.

  • هیچ نظری یافت نشد

نظر خود را اضافه کنید.

0
شرایط و قوانین.

حدیث برگزیده

1402 12 26

گلستان اخلاقی

کلمات قصار حکایت ها
دستورالعمل ها سخنرانی ها
 
پرسش و پاسخ
اشعار
sah 
شرح صحیفه سجادیه
web Design:sirafdp.com