News

201001403
Untitled 8850036951
image1400341

payamresan9 2

360

payamresanNN9 1

360

مبارزه با فساد راهبرد اساسی نظام جمهوری اسلامی است

متن کامل خطبه هاي نماز جمعه 1398/06/08 بوشهر به امامت آیت ﷲ صفایی بوشهري

نماینده مقام معظم رهبری دراستان و امام جمعه بوشهر

خطبه اول

در خطبه اول به مناسبت ماه محرم الحرام که ماه تجلی اسلام ناب محمدی (ص) از افق آسمانی نهضت کربلا است مطالبی در رابطه با طریق الحسین ، سراط مستقیم کمال و نجات عرض می کنم.

یکی از آموزه های مکتب اسلام در رابطه با معرفت ، کسب آن و طریق کمال آن و نجات از ابتذال و سقوط در دنیا حب الحسین است.

محبین الحسین محبوبان خدا هستند و این یکی از نکاتی است که هم ساهت مقدس خاتم الانبیاء محمد مصطفی (ص) در آن تصریح داشته و هم بزرگان عرصه معرفت و عرفان بر آن تأکید کرده اند که محبین حسین محبوبان خدا هستند.

ساهت مقدس رسول خدا فرمودند:« حُسَيْنٌ مِنِّي وَأَنَا مِنْ حُسَيْنٍ» حسین از تبار من است و نام و نشان من هم از حسین است. اینکه گفته میشود « حُسَيْنٌ مِنِّي » یعنی حسین از تبار و نسل من است اما این که گفته شود«أَنَا مِنْ حُسَيْنٍ» مقداری مفهوم نیست، من هم از حسین هستنم، این به این جهت است که نام و نشان یک شخص بعد از وفات از بین می رود مگر اینکه یک عاملی باشد که آن نام و نشان را زنده بدارد. ساهت مقدس رسول خدا می فرماید نام و نشان من هم از حسین است هر چند حسین از نسل من و فرزند من است اما دین من ، راه من ، قرآن من بقائش از حسین و نسل حسین است.

بعد می فرمایند:«  أَحَبَّ اللَّهُ مَنْ أَحَبَّ حُسَيْناً » بعد می فرماید هر کس حسین را دوست دارد، محب الحسین است محبوب خدا است و این عظمت وجود حضرت اباعبدالله الحسین است، بنابراین هر کس که محب الحسین است محبوب خدا است و شما می دانید اگر کسی محبوب کسی شد آن محب تمام وجودش حفاظت و حراست از محبوب است و تمام خوبی ها در چهره محبوبش می بیند، تمام تلاشش رضایت محبوبش است. حالا اگر کسی محبوب خدا شد و خدا محب او شد خدا خدایی در حقش محبت می کند لذا سلوک و طریق کمال انسان محبت به حضرت اباعبدالله الحسین است که انسان محبوب خدا شود و خداوند این چنین در حقش محبت کند.

اما واژه محبت و ذاتاً  محبت بر دو قسم است، یک قسم محبت  صادق است و قسم دیگر محبت کاذب است.

محبت صادق این است که انسان قلبش سراسر مودت، محبت و اعتقاد به محبوب باشد، رفتارش آن گونه باشد که محبوبش می پسندد و بر زبانش تمام ذکر خیر محبوب باشد، این می شود محبت صادق.

اما محبت کاذب این است که به زبان بگوید و به قلب و عمل خلاف آن بکند، که زبان بگوید دوست دارم اما عملش مخالف اعتقاد محبوبش باشد، رضایت محبوبش باشد، این می شود محبت کاذب.

محبت کاذب در حقیقت محبت نیست، محبت دروغین است، مجازی است و حقیقی نیست. اثر مثبت که ندارد هیچ، اثر منفی هم دارد چون محبوب این را می شناسد که در اظهار محبتش کذب می گوید و لذا توجهی نمی کند.

به همین خاطر محب الحسین کسی است که قلبش تمام مالامال از اعتقاد به راه حسین است، قلبش مالامال از محبت و اعتقاد به راه حسین است، زبانش ذکر و خیر حسین است و عملش مطابق با سیره و دستورات حسین است. یعنی اعتقادش حسینی، رفتارش حسینی و کلامش حسینی است.

خداوند در قرآن به پیامبر خطاب می کند ای پیامبر به مردم بگو:« إِنْ كُنْتُمْ تُحِبُّونَ اللَّهَ فَاتَّبِعُونِي» اگر شما خداوند را دوست دارید و به زبان می گویید در صحنه عمل نشان دهید که تابعیت از پیامبر باید بکنید و اگر این کار کردید آن گاه «يُحْبِبْكُمُ اللَّهُ » خداوند شما را دوست دارد.

محب الحسین هم شخصیتی است که اعتقادش، رفتارش، کلامش و زبانش هم حسینی است. مکتب حسین دارد و مکتب حسین چیست؟، عبودیت خدا، زندگی حلال و بدون گناه، دارای اخلاق اسلامی و رفتار الهی است.

به همین خاطر است ماه محرم ماه تجلی محبت انسان های مؤمن به ساهت مقدس حضرت اباعبدالله الحسین است، ماه محبوب خدا شدن است و خداوند این قیام حضرت اباعبدالله الحسین را مقدر کرد که این قیام ماندگار بماند که این معجزه تاریخ است که چون خورشید بدرخشد و اسلام ناب محمدی (ص) در سراسر تاریخ نشان داده شود.

خطبه دوم

در خطبه دوم پیرامون چند موضوع به اختصار سخن می گوییم.

مقام معظم رهبری حضرت امام خامنه ای در دیدار با هیأت محترم دولت مطالب بسیار مهم و راهبردی ایراد فرمودند که به فرازهایی از آن مطالب معظم له اشاره تحلیلی می کنم.

فرمودند حل مسأله اقتصاد باید با برنامه، دانش و بدون حواشی در صدر کار دولت قرار بگیرد و در این راه جدیت بکند. الآن مسأله اصلی مملکت ما هم در فضای ملی و هم بین المللی مسأله معیشت و اقتصاد است و این لازم است که دولتمردان در این رابطه تلاشی وافر و جدی داشته باشند.

فرمودند برخی از مسائل اقتصادی حکم پیشران را دارند یعنی اگر این ها وجود پیدا بکنند بسیاری از مشکلات حل می شود مثل مسأله مسکن که اگر انبوه سازی مسکن تنظیم شود، درست شود خیلی اشتغال ایجاد می کند و مشکل مسکن مردم هم حل می شود. مسأله کشاورزی، خودرو، لوازم خانگی، شرکت های دانش بنیان و این مطالبی است که اگر دولت متمرکز بر این امور شود هم رونق اقتصادی ایجاد می کند، هم اشتغال و هم توسعه.

فرمودند قوانین دست و پا گیر را بردارید، تولید کنندگان هفت خان بلکه هفتاد خان جلو خود می بینند و این قوانین و مقررات دست و پاگیری که بنده بارها از زبان خود مسئولین محترم هم شنیده ام موجب این شده که این منظومه و این گردونه اقتصاد خوب و سریع نچرخد.

فرمودند رونق اقتصادی باید همراه با عدالت اجتماعی باشد و این نکاتی است که حتماً باید در عرصه اقتصاد مراعات شود.

گرامی می داریم هفته دولت را و یاد و خاطره شهیدان رجائی و باهنر و از تلاش ها و کوشش های تمامی افرادی که در رابطه با خدمت به مردم تلاش می کنند در استان، استاندار محترم و تمامی عزیزان که در فضای استان تلاش و کوشش می کنند و مشکلات را رفع می کنند صمیمانه تقدیر و تشکر و سپاس دارم وامید دارم ان شاءالله استان بوشهر با وحدت و همدلی و اخلاق و ولایتمداری بر اساس دانش توسعه و پیشرفت لازم پیدا بکنند.

صمیمانه از ریاست محترم قوه قضائیه در رابطه با مبارزه با فساد اقتصادی تشکر و قدردانی می کنم. فساد هر جا که آمد اضمحلال، سقوط، نابودی و ظلم ایجاد می شود و توسعه پیدا می کنم.

فساد هم خود ظلم است و هم زمینه ظلم بیشتر را فراهم می کند، مبارزه با فساد یک راهبرد اساسی برای نظام اسلامی است و باید با قاطعیت دنبال شود بدون ملاحظه و مردم ایران هم همین را از همه مسئولان تقاضا دارند که به شدت با فساد به ویژه فساد اقتصادی مبارزه کنند.

بالطبع مبارزه با فساد آن هم فساد اقتصادی موانعی دارد، موانعی ایجاد می کنند و باید تمامی مسئولان برای رفع فساد اقتصادی و فساد در جامعه کمک کنند، مانع نشوند، سنگ اندازی نکنند و کاری که الآن شروع شده ان شاءالله بر اساس قانون، عدالت ، انصاف و قاطعیت دنبال شود، به ویژه دانه درشت هایی که چون زالو به جان این مردم افتاده اند. باید این مبارزه قبل از این آغاز می شد و الآن که آغاز شده همه کمک کنند ان شاءالله.

روز 12 شهریور روز شهادت بزرگمرد تاریخ ایران و منطقه خلیج فارس است، رئیس علی دلواری، بزرگمردی که حسب تکلیف و حکمی که بزرگان روحانیت استان دادند به وجوب دفاع برخواست ، مبارزه کرد و انگلیس را شکست داد. افتخار استان بوشهر این است که پایتخت مبارزات ضد استعماری است.

شما در تاریخ می بینید که هر گاه استعمارگران خواستند از طریق جنوب ایران و بوشهر خواستند وارد شوند این علماء، سرداران و مردم بوشهر چون کوه ایستاده اند و حماسه به پا کرده اند، حتی زنان این استان در منطقه لرده در منطقه دشتستان زنان این استان مقابل انگلیس ایستادند.

15 آبان ماه سالروز حماسه لرده نیز می باشد و باید این روز هم گرامی داشته شود و من پیشنهاد می کنم در تقویم ایران روز 15 آبان بعنوان روز مبارزه زنان ایران با استعمار ثبت شود و این افتخار دیگری است برای استان بوشهر.

یاد و خاطره این بزرگمرد را گرامی می داریم که اگر رئیس علی دلواری نبود، علماء نبودند، این مردم نبودند در استان بوشهر و آن مبارزه با ابرقدرت آن زمان ، انگلیس نمی کردند الآن این مناطق تحت تسخیر انگلیس و مزدوران انگلیس بود. گرامی می داریم یاد و خاطره این بزرگمرد و همه رزمندگان همراهش و امید داریم که ان شاءالله  مسیر ما در طریقی قرار بگیرد که همان مسیر رئیس علی دلواری باشد و ان شاءالله استعمار بداند اگر بخواهد کوچکترین تعرضی به ایران از طریق حوزه خلیج فارس کند تمام مردم استان بوشهر رئیس علی دلواری هستند و بیگانه را به خاک انداخته و استان بوشهر را گورستان استعمارگران خواهد کرد.

در آستانه ماه محرم الحرام هستیم، ضمن عرض تسلیت به تمام مراکز فرهنگی، مساجد، حسینیه ها، هیأت های مذهبی ضمن تشکر و قدردانی از این عزیزان که این چراغ را در طول تاریخ روشن نگه داشته اند درخواست می کنیم پیرامون این نهضت و عمق این حرکت آسمانی برنامه های فرهنگی داشته باشند هم در فضای حقیقی و هم مجازی  که ان شاءالله جهان از این نهضت شناخت پیدا بکند و همان طور که در هند گاندی گفت راهی که من شروع کردم راه حسین است ان شاءالله جامعه آینده ما یک جامعه حسینی باشد چون آینده جهان به نام حسین رقم خورده است.

  • هیچ نظری یافت نشد

نظر خود را اضافه کنید.

0
شرایط و قوانین.

حدیث برگزیده

1402 10 30

گلستان اخلاقی

کلمات قصار حکایت ها
دستورالعمل ها سخنرانی ها
 
پرسش و پاسخ
اشعار
sah 
شرح صحیفه سجادیه
web Design:sirafdp.com