News

201001403
Untitled 8850036951
image1400341

payamresan9 2

360

payamresanNN9 1

360

در اجرای خط ریلی استان تسریع شود/مسئولان برای رفع بیکاری جوانان جهادی عمل کنند

متن کامل خطبه هاي نماز جمعه 1398/05/11بوشهر به امامت آیت اﷲ صفایی بوشهري

نماینده مقام معظم رهبری دراستان و امام جمعه بوشهر

بسم الله الرحمن الرحيم

خطبه اول

در خطبه اول بنا براین گذاشته ایم که از راه خدا سخن بگوییم، سبک زندگی اسلامی. زندگی که مرضی خدا و سیره رسول خدا و سفارشات اکید اهل بین عصمت و طهارت (ع) است.

به مناسبت شهادت حضرت جواد الائمه آموزه هایی از سبک زندگی اسلامی از احادیث گهربار آن امام محضر مبارک شما عرض می کنم.

قبل از ورود به این موضوع نکته ای بیان می کنم که مربوط به این کلام است. یکی از ویژگی های انسان های فهیم ، عاقل و باشخصیت این است که وقتی محضر بزرگان مانند امام می رسند درخواست می کنند که شما ما را نصیحت کنید، کلماتی به ما بگویید که نجات بخش و کمال آفرین و موفقیت آفرین باشد و این سیره  صحابه معصومین و راه و رسم انسان های سالک و طالب فهم مسائل مهم.

فردی خدمت حضرت جواد الائمه می رسند و عرض می کنند که ای فرزند رسول خدا من را نصیحت کنید، سفارشات ویژه کنید، به من بگویید، وصیت گاهی برای فردی است که انسان ملاحظه می کند در حال مرگ است وصیت برای دیگران می کند در رابطه با اموالش و این موارد و گاهی هم وصیت در امور معنوی و هدایتی است و این از قسم دوم است.

اما وصیت در امور معنوی یعنی ما را آخرین و بالاترین و مؤثر ترین و آخرین کلام در عرصه هدایت بیان کنید. لذا این شخص از حضرت جواد این را می خواهد. یابن رسول الله کمال آفرین ترین، بالا ترین و موفقیت آفرین راه و رسم زندگی را به من یاد بده.

حضرت فرمودند: آیا شما می پذیرید؟، گفت بله، و حضرت بیان کردند که تکیه گاهت در زندگی صبر باشد و قامتت در ناملایمات زندگی نشکند، ناملایمات، مشکلات مثل سیل می آید. در مسائل خانوادگی، اقتصاد، اجتماعی همانند سیل می آید و اگر شما صبر کنید آرام می گیرد اما اگر صبر نکنید زیر این هجمه های بالای ناملایمات شما خورد خواهید شد. فرمودند صبور و شکیبا باش.

گاهی در زندگی انسان مشکل اقتصادی رخ می دهد، گاهی در امور اجتماعی انسان مشکلاتی رخ می دهد، گاهی در کسب و کار مشکلاتی ایجاد می شود و اگر انسان صبور نباشد تسلیم می شود و هر کاری که کرده از بین می رود.لذا فرمودند صبور باشید.

خود صبر عنصر آرام گرفتن ناملایمات است .

دوم کوشش کن در زندگی مشکلات اقتصادی ما را تحمل کنی، موجب نشود مشکلات اقتصادی تو را از جاده دیانت خارج کند و خدایی ناکرده ربا بگیری، خدایی نکرده مبتلا به گناه اقتصادی بشوی.

سوم، شهوات های گوناگون از زندگی خودت دور بدار، شهوت جنسی، شهوت پست و مقام، شهوت های گوناگونی که تمایلات نفسانی است و تو را وادار می کند به این که گناه کنی برای گرفتن پست و برای لذت آنی گناه کنی، این تمایلات را از وجودت خارج کن، دور بریز که اگر در وجود انسان باشد جایی خرابی به وجود می آورد.

مواظب با هوای نفس تو را مدیریتنکند و بر تو سوار نباشد و بلکه تو افسار به نفس بزنی .

و در آخر فرمودند ای انسان تو همیشه در محضر خدا هستی در هر حال، چه تنها و چه در جمع، چه پنهان و چه آشکار.

نگاه کن در محضر خدا دارای چه ادب و آدابی هستی. در محضر خدا ادب و آداب الهی را انجام بده و گناه نکن و بلکه کاری کن که نظر الهی به تو جلب شود.

این سفارش جواد الائمه است که امروز در سوگ شهادتش هستیم.

خطبه دوم

در خطبه دوم پیرامون چند موضوع به اختصار سخن می گوییم.

آمریکا در سلسله عملیات جنایت بار تحریمی خود بعد از آنی که تحریم های اقتصادی آن به آخر رسید شروع کرد به تحریم های انسانی و آخرین عملیات تحریمی خود نسبت به وزیر امور خارجه ایران اعمال کرد. یک اقدامی که خلاف عرف سیاسی و حقوق بین الملل است و نشان از بی منطقی سیاسی و نگاه استکباری در عرصه روابط بین الملل است.

جالب است که ادعا می کنند ما خواهان مذاکرهع هستیم اما طرف مذاکره ایرانی را تحریم می کنند و این نگاه آمریکا کاملاً قابل پیش بینی بود و به همین خاطر مقام معظم رهبری حضرت امام خامنه ای بارها به مسئولان این موضوع را تأکید کردند که به آمریکا نمی شود اعتماد کرد.

به همین خاطر شما دیدید که جواب دیپلماسی لبخند به اینجا انجامید که طرف ارشد دیپلماسی ایران توسط خود آمریکا تحریم شد و این منطق جنایتبار و استکباری آمریکا است.

قطع بدانید که این اندکی از دریای توحش و بی منطقی سیاسی آمریکا است، این اندکی از آن است. شاید در طول تاریخ هیچ گاه همچین مواردی دیده نشد که الآن آمریکا دارد اعمال می کند و این نشان از این دارد که آمریکا یک کشور استکباری، بی منطق، غیر قابل اعتماد، جنایت کار و حامی جنایتکاران جهانی است. چگونه می توان با این پدیده شوم تاریخی مذاکره کرد؟، و مذاکرات برجام حجت بر همه تمام کرد، چه کسانی که می خواستند مذاکره شود و چه کسانی که نگاه می کردند ببینند مذاکره چگونه است ولی حجت تمام کرد که با آمریکا نمی شود مذاکره کرد و آمریکا فقط به دنبال یک چیز است ، چپاول ثروت ها و تسلط بر مراکز قدرت ها است و به دنبال این است که همه کشورها را وابسطه کند.

تا آیین ، تفکر و اندیشه آمریکا کشوری قبول نکند و برده او نباشد، ثروت های آن چپاول نشود، مردم آن زیر چکمه های مزدورانش له نشوند آمریکا دست بر نمی دارد و ایران اسلامی با هدایت های مقام معظم رهبری با تمام توان جلو این خوی استکباری آمریکا ایستاده است و مقاومت می کند.

اما نکاتی است در رابطه با فضای ملی و استانی که قابل ذکر است و محضر مبارک شما و مسئولان محترم عرض می کنم.

اولین این ها اشتغال است. بارها بنده از این تریبون مطالب را عرض کردم اما در هفته های اخیر فضای بسیار مناسبی برای توسعه اشتغال در استان گشوده شده و امید دارم مسئولان از این فرصت استفاده کنند.

الآن بیش از 10 درصد مردم استان دچار بیکاری هستند و اکثر این ها جوانان هستند، جوانان تحصیل کرده ، متعهد، آگاه و الآن آمار رسمی که اعلام می شود ده و نه دهم درصد است قطعاً بیش از این است  اما این جوانان نیاز به اشتغال دارند، نیار به توجه دارند اما فضایی که در کلان ایران ما مشاهده می کنیم با تمام تلاش هایی که می شود نشان از این دارد که باید نگاه کنونی تغییر کند و با یک برنامه ریزی دانش بنیان و جهادی به کمک این جوان ها شتافته شود.

الآن بسیج، کمیته حضرت امام، آستان قدس رضوی، فضاهایی که در این استان وجود دارد، مراکز بسیار زیاد صنعتی، از آن طرف فضاهایی که در حوزه وزارت کشور، استانداری است، کارآفرینی های فراوان ، باید ما در استان یک کاری بزرگ شروع کنیم که یک جوان بیکار نباشد و مسئولان باید تلاش جهادی و شبانه روزی والا این جوان ها دچار ناامیدی و سرخوردگی می شوند هم خود و هم خانواده هایشان.

مسئولین توجه کنند و الآن تمامی این مراکزی که برشماردم آماده همکاری هستند. فرمانده محترم سازمان بسیج کشور تشریف آوردند و با بنده صحبت کردند ، سخنرانی عمومیشان هم بود گفتند ما آماده هستیم، آستان قدس رضوی و کمیته هم آماده هستند و بسیاری از این مراکز آماده  همکاری هستند. ان شاءالله با همین فضای آماده یک جهاد صورت بگیرد جهت اشتغال این عزیزان.

نکته دوم در رابطه با راه آهن استان است.

سال ها است در این رابطه سخن گفته شده حتی اطلاع دارم قرارداد بسته شده، به فاینانس رفته اما هیچ عملیات اجرایی صورت نمی گیرد.

حمل و نقل ریلی مزایای زیادی برای استان دارد و اصلاً استان کرانه ای که حوزه تجارتش تجارت سنگین مثل بارهای کانتینری است قطعاً باید حمل و نقل ریلی داشه باشد. الآن استان های همجوار ما خوزستان، هرمزگان دارند اما بوشهر ندارد، فارس دارد و بوشهر ندارد و در برنامه توسعه حمل و نقل ریلی ایران این بوده که امتداد حمل و نقل مرکزی ریلی ایران به بوشهر ختم شود، بنایی نیست.

حمل و نقل ریلی موجب می شود مسافرت های مردمی ارزان تر و راحت تر شود، مایه رونق اقتصادی و ایجاد اشتغال در عرصه های گوناگون شود، حجم ترافیک جاده ای کاسته شود و در عرصه پیشرفت و توسعه فوق العاده مهم است و به همین خاطر مسئولان تلاش کنند، نمایندگان مجلس، استاندار محترم و تمامی عزیزان مرتبط که هرچه زود تر  این برنامه اجرایی شود و از آن طرف ما نیاز داریم، اصلاً مملکت نیاز دارد به یک خط حمل و نقل ریلی حوزه خلیج فارس، از جزایر مکران و منطقه مکران ، از چابهار به هرمزگان و عسلویه و بوشهر و از همین مسیر ریگ و گناوه و دیلم  و به خوزستان و از آنجا به شلمچه تا عراق و این خط حمل و نقل ریلی حوزه خلیج فارس و یکی از مسائل مهم و استراتژیک است و مسئولین و عزیزان در استان باید تلاش و درخواست کنند و این درخواست مردم هم نیز است.

گذشته از این که استان از طریق حمل و نقل ریلی به مرکز ایران متصل شود حمل و نقل حوزه خلیج فارس نیز ما تا کشور عراق نیز باید طراحی کنیم و بسیار ساده نیز می باشد چون حالت فضای زمین و عرصه ساخت فوق العاده آماده است.

نکته دیگر گرانی و تورم است.

گرانی اگر کاذب باشد باید جلو آن گرفت و الآن ما در فضای ملی دچار گرانی و تورم کاذب هستیم. یعنی نرخ ارز بالا می رود، به شدت گران می کنند و پایین می آید ارزان نمی کنند و این نشان می دهد که گرانی کاذب است و مردم به شدت گلایه مند هستند.

نظارت شود و دقت شود روی قیمت ها و از آن طرف کسب و کار مراعات مردم شود و تولید کنندگان کالا کالایشان دارای کیفیت بالا باشد و هم نگاه سودجویانه در عرصه تولید نداشته باشند و نگاه خدمت داشته باشند و این باعث می شود جریان اقتصاد دارای آرامش شود و این را باید مسئولان عنایت ویژه ای به این موضوع داشته باشند.

17 مرداد روز خبرنگار و همچنین یاد و خاطره شهدای خبرنگار را گرامی می داریم و به اصحاب رسانه این روز را تبریک عرض می کنم.

صداقت، شجاعت، بجا و به موقع ارائه خبر، عدالت خواهی، استکبارستیزی، انقلابی بودن، پاسدار آرامان ها و ارزش های انقلاب بودن از ویژگی های خبرنگار مترقی و انقلابی در شرایط کنونی است.

الحمدلله استان بوشهر از دیرباز در عرصه رسانه یک جایگاه ویژه داشته که از همه عزیزان اصحاب رسانه تقدیر و تشکر می کنم.

همچنین سالروز تشکیل شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی به فرمان امام نیز گرامی میداریم  و تبریک عرض می کنیم ، خدامات فوق العاده ای داشتند این مجموعه شریف.

  • هیچ نظری یافت نشد

نظر خود را اضافه کنید.

0
شرایط و قوانین.

حدیث برگزیده

1402 12 26

گلستان اخلاقی

کلمات قصار حکایت ها
دستورالعمل ها سخنرانی ها
 
پرسش و پاسخ
اشعار
sah 
شرح صحیفه سجادیه
web Design:sirafdp.com