News

201001403
Untitled 8850036951
image1400341

payamresan9 2

360

payamresanNN9 1

360

با «توقف نفتکش ایرانی» قاطعانه برخورد شود/ انگلیس هنوز در اندیشه دزدی دریایی است

متن کامل خطبه هاي نماز جمعه 1398/04/14بوشهر به امامت آیت اﷲ صفایی بوشهري

نماینده مقام معظم رهبری دراستان و امام جمعه بوشهر

خطبه اول

در خطبه اول بنا براین گذاشته ایم که از راه خدا و سبک زندگی اسلامی سخن بگوییم.

به مناسبت دهه کرامت که آغازش با تولد آسمانی کریمه اهل بیت حضرت فاطمه معصومه آغاز می شود و انتهای آن با میلاد حضرت عالم آل محمد (ص) پایان می یابد، امروز از هدایت های حضرت ثامن الحجج استفاده می کنیم.

موضوعی که آن حضرت در رابطه با سبک زندگی اسلامی مطرح می کنند مدیریت فردی و اجتماعی اسلامی خود است.

انسان یک مجموعه است از اندیشه، از گفتار و از کردار.

خود اندیشه ابعاد وسیعی دارد، به چه کسی معتقد است، چه اندیشه و بینشی دارد نسبت به عالم وجود، پیامبران، ابعاد مختلف وجود، نسبت به پیامبر چه نگاهی داشته باشد، در رابطه با حوزه رفتار خانوادگی و اجتماعی چگونه باشد، اخلاق آن به چه سبک باشد ابعاد مختلفی است.

بالطبع این ابعاد مختلف باید انسان مدیریت کند، اعتقاداتش الهی، رفتارش تقوایی و اخلاقش اسلامی و محمدی (ص) باشد.

حضرت در یک حدیث بسیار کوتاه در دو حوزه رفتار زبانی و مدیریت باطنی دو شاخص بیان می کند که فوق العاده مهم است برای یک زندگی تراز اسلامی.

می فرمایند: ای مردم زبان خود را حفظ کنید، زبان را مدیریت کنید و آن وقت شما عزیز می شوید، صاحب عزت می گردید.

گاهی انسان زبنش را مدیریت می کند می داند چه بگوید و کی بگوید، اما گاهی زبان انسان را مدیریت می کند، گاهی چیزی می گوید باید یک عمر تقاص این کلامش را بدهد.

حضرت می گوید فعال ترین عضو انسان و تجلی بخش نوع شخصیت انسان کلام او است. لذا حضرت خاتم الانبیاء محمد مصطفی (ص) می فرمایند: این زبان شما نشان از قوه تعقل شما است، انسان تا صحبت کند نشان می دهد عقل او در چه مرحله ای است.

زبان انسان عاقل بعد و پشت  تفکر و اندیشه اش است اما انسانی که سفاهت دارد و قدرت تعقل ندارد عقل او پشت زبانش است یعنی او حرف می زند و بعد فکر می کند.

بلای انسان، شکست انسان از زبان است.

امیر مؤمنان( علیه آلاف تحیة و الثناء ) می فرماید: سخن مشخص کننده شخصیت انسان است و به همین خاطر انسان باید مدیریت زبانش کند ، چه بگوید و کی بگوید و به چه شیوه ای آن سخن بیان بکند.

این نکته اول

نکته دوم می فرمایند ای انسان به هیچ صورت به شیطان میدان نده که شیطان مدیریت کند تو را در حوزه فکر، اقتصاد، سیاسی، در عرصه فرهنگی، در عرصه روابط اجتماعی و خانوادگی و اگر میدان دادی مطمئن باش زمینت می زند.

شما می بینید گاهی فردی در عرصه اجتماعی یک اشتباه می کند، شیطان می آید فضا را برای او زیبا جلوه می دهد و شاید توجیح شرعی هم بکند ، فضا را زیبا نشان می دهد ولی پشت صحنه سرنگونی شخصیت و سقوط انسان است.

در عرصه اخلاقی و جنسی، در مسائل اداری، در مسائل سیاسی می گوید نگاه کن ببین خدا چه می خواهد .

میزان و معیار رضایت خدا بدان و ببین در آخرت چه آثار و برکاتی دارد و اگر نا رضایتی خدا است دوری گزین اما اگر محبت خدا است آن را بپذیرو

لذا می فرمایند» افسار را به دست شیطان نده وگر نه ذلیلت می کند.

خطبه دوم

در خطبه دوم پیرامون چند موضوع به اختصار سخن می گوییم .

دهه کرامت آسمانی میلاد حضرت فاطمه معصومه (س) و همچنین تولد عرشی حضرت ثامن الحجج تبریک عرض می کنم.

افتخار ما مردم ایران حضور در سایه بارگاه این دو شخصیت ممتاز در عالم وجود است . دو شخصیتی است که هر دو دارای دو ویژگی خاصی هستند.

حضرت فاطمه معصومه این قدر جلالت دارد که زیارتش مقرون است با بهشت زائر و حضرت ثامن الحجج اعتقاد به امامتش شرط تحقق ولایت در جهان اسلام و تشیع است.

تبریک عرض می کنم و امیدوارم ان شاءالله تمام نهادهای فرهنگی در این عرصه تلاشی وافر داشته باشند.

مقام معظم رهبری حضرت امام خامنه ای در دیدار با کارگزاران حج مطالب بسار مهم و راهبردی ایراد فرمودند که به برخی از فراز های آن اشاره تحلیلی می کنم.

فرمودند حج یک عمل سیاسی و تکلیف دینی است، برخی می خواهند حج را محدود کنند به یک سری اعمال عبادی، به دور از پیام، به دور از عزت اسلام در حالی که حج عزت برای اسلام است و اتحاد و همگرایی مسلمین برای عدالت در جهان و مبارزه با تمامی مظاهر شرک و شیطنت، لذا همه اعمالی که آنجا است این پیام را دارد « یُؤمِن بِاللهِ و یکفر بالطاغوت» .

فرمودند دولت سعودی بدون امنیتی کردن محیط باید امنیت حجاج را تأمین کند که متأسفانه بارها این رژیم جنایتکار مرتکب جنایت های عدیده نسبت به حجاج تمامی کشورهای اسلامی شده و تاریخی بسیار ننگین از خود به جای گذاشته است.

فرمودند دشمنی واقعی استکبار جهانی با معارف اسلامی است، آمریکا با اسلام مخالف است، با قرآن مخالف است، با ولایت و عدالت خواهی مخالف است، آمریکا با امامت و موازین اسلامی مخالف است چون منافع آمریکا با معارف و مبانی اسلامی در تضاد است. لذا اگر با ایران مخالف است به خاطر اسلام است، اگر یک کشور اسلامی دیگر هم مانند ایران عمل کند با آن هم مخالف خواهد کرد.

فرمودند دشمنان در نهایت مجبور خواهند شد در برابر اسلام زانو بزنند و این وعده خدا است.

فرمودند هر چه ما در جامعه پایبند به مواضع شرع، دین و اسلام باشیم و بودیم ثمره دیدیم و هر جا تخطی شده چوب آن را خوردیم. لذا آرمان های و ارزش های انقلاب برای ما خیلی مهم است که در جامعه محقق شود و هر چه ما تقوایمان و اسلامیتمان در جامعه بیشتر باشد عنایت خدا قطعاً بیشتر خواهد بود.

در چند روز اخیر انگلیس یک نفتکش ایرانی را در جبل الطارق توقیف کرد و نشان داد این رژیم مرتجع سلطنتی هنوز درافق دزدان دریایی به سر می برد و این اندیشه اش است که می تواند در نظام بین الملل کنونی همانند قرن های جاهلی دزدی دریایی بکند و به نفتکش بی پناه حمله و آن را توقیف کند.

این کار را محکوم می کنیم و از مسئولان دیپلماسی خارجی خود تقاضا داریم در این رابطه به اشد وجه عزتمندانه برخورد کنند.

روز قلم به اصحاب قلم تبریک عرض می کنم و یاد و خاطره شهدای اصحاب قلم گرامی می داریم و از همه اصحاب علم، دانش، فرهیختگی به ویژه نویسندگان تقاضا دارم به رسالت تاریخی خود در این برهه مهم تاریخ ایران و جهان به خوبی ایفای نقش کنند و انقلابی وارد صحنه قلم شوند و جبهه مقاومت قلم در برابر اندیشه های استکباری را تشکیل دهند.

روز شهرداری ها و دهیاری ها را گرامی می داریم و از همه مراکز خدمات شهری، چه شهری و چه روستایی و شوراهای شهر و روستا تقاضا دارم با وحدت و هم دلی به دور از اختلاف در خدمت به مردم بکوشند و رسالت آن ها خدمت به مردم است. در تمامی عرصه ها حسب کارشناسی و دانش مدیریت عمرانی و حوزه های فرهنگی.

اختلاف ها را کنار بگزارند و در خدمت مردم باشند.

همچنین روز بزرگداشت بقاء متبرکه و مراکز دینی و اوقاف و امور خیریه نیز گرامی می داریم، روز مبارکی است، ان شاءالله تلاشی وافر داشته باشند برای تحقق اندیشه های مقام معظم رهبری در این رابطه کف فرمودند بقاء متبرکه ما باید یک قرارگاه فرهنگی باشد.

  • هیچ نظری یافت نشد

نظر خود را اضافه کنید.

0
شرایط و قوانین.

حدیث برگزیده

1402 12 26

گلستان اخلاقی

کلمات قصار حکایت ها
دستورالعمل ها سخنرانی ها
 
پرسش و پاسخ
اشعار
sah 
شرح صحیفه سجادیه
web Design:sirafdp.com