News

201001403
Untitled 8850036951
image1400341

payamresan9 2

360

payamresanNN9 1

360

مردم از وضعیت اقتصاد به شدت گلایه مند هستند

مردم از وضعیت اقتصاد به شدت گلایه مند هستند

متن کامل خطبه هاي نماز جمعه 1398/02/27بوشهر به امامت آیت اﷲ صفایی بوشهري

نماینده مقام معظم رهبری دراستان و امام جمعه بوشهر

بسم الله الرحمن الرحیم

خطبه اول

ماه مبارک رمضان برترین ماه سال می باشد و شایسته است در این ماه بهترین اعمال صورت بگیرد و به همین جهت حضرت خاتم الانبیاء محمد مصطفی (ص) قبل از آغاز ماه مبارک رمضان پیرامون این ماه و اعمال مناسب این ماه در خطبه ای مطالب مهمی ایراد فرمودند که به برخی از آن اعمال اشاره می کنم.

فرمودند بهترین عمل در این ماه که باید پیرامون آن انسان توجه ویژه داشته باشد توبه است.

فرمودند:« تُوبُوا إِلَی اللَّهِ مِنْ ذُنُوبِکُمْ» ای ماردم ماه مبارک رمضان ماه بازگشت به سوی خدا است. توبه کنید از عصیان، از نقصان که خداوند خودش فرموده «وَمَن لَّمْ يَتُبْ فَأُولَـٰئِكَ هُمُ الظَّالِمُونَ» اگر کسی توبه نکند به خود ظلم کرده است، درب رحمت خدا بر همگان باز است و اگر کسی در این ماه توبه نکند به خود ستم کرده و آن حضرت فرمود:« نَّ الشَّقی مَن حُرِمَغُفرانَ اللهِ فی هذا الشَّهرِ العَظیمِ» شوربخت و نگون بخت کسی است که در این ماه بزرگ انسان محروم شود از غفران الهی.

بنابراین اولین کاری که انسان می تواند در این ماه انجام دهد توبه از عصیان و یا نقصانش است.

دوم دعا.

فرمودند:« ارْفَعُوا إِلَيْهِ أَيْدِيَكُمْ بِالدُّعَاءِ فِی أَوْقَاتِ صَلَوَاتِكُمْ فَإِنَّهَا أَفْضَلُ السَّاعَاتِ ینظُرُ اللهِ عزّوجلّ فِیها بالرّحمةِ الی عِبادِهِ» گفت ای مردم دعا کنید در این ماه و بهترین زمان برای دعا وقت نماز است. خداوند در این ساعت به گاه نماز و اذان به نظر رحمت عنایت می کند.

خداوند نیز فرموده:« قُلْ مَا یَعْبَأُ بِكُمْ رَبِّی لَوْلَا دُعَاؤُكُمْ» ای رسول الله به مردم بگو اگر دعا نکنند توجهی به آن ها نمی شود.

سوم تفکر در عاقبت و آخرت.

انسان تفکر کند در عاقبت و آخرت خود، روح آخرت بینی و آخرت گرایی داشته باشد. «اذكروا بجوعكم و عطشكم فيه جوع يوم القيامة و عطشه» گفت این گرسنگی و تشنگی که در این ماه احساس می کنید شما را به یاد آخرت بیاندازد. تشنگی و گرسنگی و عذاب آنجا طوری شود که ماه رمضان به شما بینش دهد که آخرت و قیامتی هم وجود دارد و باید قیامت را پاس داشت.

نگاه کنیم کدام اعمال به درد آخرت می خورد انجام دهیم و کدام به درد آخرت نمی خورد پرهیز کنیم.

چهارم احترام به بزرگتران و مهربانی به کودکان. این کلام پیامبر است که در ماه مبارک رمضان باید این چنین بود.

ای مردم بزرگان خود، کسانی که سنی از آن ها گذشته احترام کنید و بزرگ بپندارید و به کودکان مهربانی کنید در این ماه.

پنجم صله رحم.

پیوند خویشاوندی را حفظ کنید، اگر خدایی ناکرده قهری در خانواده است آشتی کنید، اگر آشتی است این پیوند را عمیق تر کنید.

ششم حفظ زبان.

زبان خود را حفظ کنید. آن حضرت فرمودند:« سلامة الانسان فی حفظ اللسان» که سلامت انسان در حفظ زبان است. «اللِّسانُ مِيزانُ الإنسانِ» زبان معیار شخصیت انسان است، کلام انسان، سخن انسان.  و بعد فرمودند بیشترین گناه انسان از زبان است، از زبانی است که انسان در دهان دارد و فعال ترین عضو بدن انسان است.

ساهت مقدس خاتم الانبیاء محمد مصطفی (ص) در شب معراج که عروج می کردند و فضاهای عرشی را طی می کردند به جایی رسیدند که مردمانی به ناخن های خود صورت خود را لطمه و خراش می زنند. از جبرئیل سؤال کرد که این ها چه کسانی هستند. گفت این ها غیبت مردم کرده اند و آبروی مردم را ریخته اند، قضاوت انسان غلط کند و آبروی شخصی با زبان ببرد و غیبتش کند.

و آن حضرت فرمود: هر کس غیبت یک مرد یا زن مسلمان کند خداوند نماز و روزه اش را قبول نمی کند به مدت 40 شب، یعنی اگر یک غیبت زن یا مرد مسلمان کند خداوند 40 شبانه روز نماز و روزه ی او را نمی پذیرد. یعنی خداوند در ماه مبارک رمضان غیبت مسلمان کند کل ماه مبارک رمضان را از دست داده، ماه تازه 30 روز است، 10 روز آینده هم همین طور است مگر اینکه کسی که غیبتش کرده او را ببخشد.

این قدر کار مشکل و سخت است.

خطبه دوم

در خطبه دوم پیرامون چند موضوع به اختصار سخن می گوییم.

مقام معظم رهبری حضرت امام خامنه ای در دیدار با مسئولان و کارگزاران نظام مطالب بسیار مهم و راهبردی ایراد فرمودند که به اهم آن اشاره می کنم.

فرمودند گزینه قطعی ملت ایران مقاومت در قبال تعرضات جنایتکارانه آمریکا و همپیمانانش اسن. فرمودند مذاکره سم است و جنگ هم به هیچ صورت نخواهد شد، نه ما روحیه جنگ افروزی داریم و نه برای آمریکا به صرفه است که وارد جنگ با ایران شود. هر چه است  از سعادت رشد و پیشرفت در حوزه مقاومت است. چه نظامی، چه امنیتی، چه اقتصادی و چه فرهنگی.

فرمودند مدیریت ها و برنامه ها باید جدی تر شود به ویژه در عرصه اقتصاد و باید مدیران، مسئولان پیگیری های جدی در این رابطه داشته باشند. رونق تولید، خودکفایی و حمایت از همه کسانی که می خواهند به ویژه مردم که می خواهند در عرصه اقتصاد خدمتی کافی برای نظام داشته باشند.

فرمودند باید ساختار اداری و بودجه تصحیح شود. بودجه مملکت نه درست تقسیم می شود و نه مدیریت می شود و ساختار اداری و بروکراسی اداری تمامی افراد را خسته کرده. انسان می خواهد یک وام بگیرد، یک شرکت ایجاد کند، یک امضاء بگیرد واقعاً خسته کننده است و تا کی باید شیوه اجرایی و اداری مملکت این گونه باشد که هم خود مجریان خسته شوند و به ویژه مردم . انسان کاری دارد و می خواهد مراجعه کند به یک اداره این قدر این اتاق و آن اتاق باید بشود، امروز و فردا باید بکنند تا خود انسان خسته شود، جوانی می خواهد وامی بگیرد بلایی بر سر او می آورند که پشیمان می شود، هزار و یک مانع برای کار و انجام امور در عرصه ساختار اداری این مملکت است، تا کی باید این طور باشد و مردم پشت در ادارات انتظار موافقت باشند، این را باید حل کنند، مردم خسته شده اند . کار ساده ای که می تواند در یک اتاق صورت بگیرد به 10 جا ارجاء می شود. فرمودند این باید درست شود، باید مردم حمایت شوند و کار روال باشد.

فرمودند باید در تصحیح امور و پیشرفت چشممان به خارج نباشد و به توانمندی های داخل باشد. هر گاه ایران و هر کشور دیگر چشمش به خارج بود مطمئن باشد که بیگانگان می خواهند چپاولش کنند و مدیریت کند و این را تاریخ ثابت کرده. لذا سیاست این که ما با خارج تعامل داشته باشیم، آن ها را مدیریت کنیم، این طور نخواهد بود و آن ها گرگ هایی هستند که به دنبال صید هستند. ما باید آن ها را مدیریت کنیم و هر گاه محکم گرفتید آن ها شل خواهند شد و هر گاه شل گرفتید آن ها محکم خواهند شد لذا مقام معظم رهبری فرمودند مقاومت و استحکام.

روز نیمه ماه مبارک رمضان میلاد با سعادت امام مجتبی (ع) سبط اکبر رسول خدا محمد بن عبدالله (ص) است. تبریک عرض می کنم محضر بقیة الله الاعظم روحی فداء و همچنین شما حضار.ایشان  فرمود:« إنَّ أحْسَنَ الْحَسَنِ، الْخُلْقُ الْحَسَنُ» بهترین بهترین ها اخلاق خوب است. همه باید خوش رفتار، خوش برخورد، پر تحمل، به ویژه کسانی که مسئولیت هایی در این قبال دارند . نکند با یک برخورد غلط دچار دل آزردگی برای دیگران شوید. به ویژه کسانی که مأموریت و مسئولیت دارند در این کارها، به هر قیمت و هر شکل و در هر شرایط باید خوش رفتاری شود.

آغاز هفته اکرام ایتام و اطعام نیازمندان است. یکی از کارهای بزرگ این ماه یتیم نوازی و خدمت به ایتام است و از آن طرف اطعام نیازمندان، آن هایی که سفره شان در ماه مبارک رمضان به وقت افطار خالی است. مسئولان، عزیزان از کارهای دیگر بزنید، کارهایی که هیچ آثار مثبتی در فضای دین و دنیا برای ما ندارد و به ایتام و فقرا و نیازمندان برسید، کارهایی که شما می بینید با اسم های مختلف مثل نشاط اجتماعی و این ها، آن ها هم خوب است ولی در حد صحیح خودش اما اساس کار پیامبر می فرماید اطعام ایتام و خدمت به فقرا ، این را اصل قرار دهید.

کمک به ستاد دیه الآن ما متأسفانه در کل ایران، در استان بوشهر هم همین طور است، تعداد زیادی زندانیانی داریم که مجرم هستند اما جرم آن ها غیر عمد است، مثلاً در رابطه با مهریه است ، آقایی بوده، وامی گرفته و توان پرداخت ندارد، این ها زیاد هستند. عزیزان همت کنید در این ماه مبارک رمضان بهترین هدیه برای خانواده ای که پدر در زندان است آزادی این شخص است، ثواب فوق العاده ای دارد. این است که عنایت کنید، همت کنید ، تمامی مردم به هر شکل ممکن با ستاد دیه همکاری کنند و ان شاءالله این عزیزان ، این ماه مبارک از زندان بیرون بیاورند و پای سفره ای که دختر بچه یا پسر بچه نشسته به گاه افطار و اصلاً حال افطار کردن ندارند، اصلاً نمی توانند افطار کنند و با اشک افطار می کنند، پدر زندان است بدون هیچ جرمی، این است که عنایت کنید و این اشک بچه ها را به لبخند تبدیل کنید.

نکته آخری که عرض می کنم توقع مردم است.

مسئولان مردم الآن در این شرایط خاص اقتصادی دو توقع دارند. یکی رفع گرانی، الآن گرانی کاذب است، قیمت کالا ها واقعی نیست، طوری است که مردم دیگر قدرت خرید ندارند، پدر بخاطر قیمت های کاذب شرمنده است جلو خانواده، نظارت نیست، مدیریت نیست، چقدر بنده فریاد بزنم و فریاد بزنم. مسئولان مردم از وضعیت اقتصاد به ویژه حوزه ی کالاهای مورد نیاز خانواده ها به شدت گلایه مند هستند.

چه طور می شود یکباره نزدیک ماه مبارک رمضان که کل ایران به ویژه جنوب علاقه مند هستند پای سفره خرما بخورند خرما یکباره گران می شود، این مال این است که نظارت نیست، سودجویی سودجویان و عدم نظارت. محکم و قاطع باشید، مردم از شما حمایت می کنند اگر درست عمل کنید. الآن مردم به شدت از وضعیت گرانی که می دانند کاذب است گلایه دارند.

یک موقع گرانی طبیعی است، یک موقع غیر طبیعی است و این گرانی ها غیر طبیعی است. باید نظارت و برخورد قاطع باشد آن وقت امور درست می شود.

دوم اشتغال است. وضعیت اشتغال می توان با یک برنامه ریزی صحیح همان طور که وعده داده بودند ایجاد کرد ولی متأسفانه دیده می شود آن هایی هم که سر کارهستند دارند اخراج می کنند. اشتغال که ایجاد نمی کنند کسانی هم که سر کار هستند دارند اخراج می کنند، جوان ها را دارند اخراج می کنند، صحیح نیست، ازدواج کرده اند، وام گرفته اند، برنامه ریزی برای زندگی کرده اند. اشتغال که ایجاد نکرده اید این ها را نیز اخراج می کنید.

باید جهادی عمل کرد، باید به فکر این جوان ها و مردم بود، باید گذشته از اینکه باید کمک به این جوان ها باید کنیم باید اشتغال مولد و پایدار برای این ها ایجاد شود، نه اینکه همینی هم که وجود دارد شما به هر طریق ممکن می آیید تعدیل نیرو می کنید.

من خواهش می کنم از تمام مسئولان در فضای ملی به ویژه استان خودمان عنایت بکنند هیچ کس از کار بیکار نکنند و از آن طرف ایجاد اشتغال بکنند که مردم طعم شیرین این انقلاب و این نظام را بچشند. نکند خدایی ناکرده با این کارها بخواهید نا رضایتی ایجاد بکنید. مردم این نظام را رها نمی کنند، مردم رهبر خود را رها نمی کنند اما از شما توقع دارند به ویژه جوان ها، چقدر این ها تحمل بکنند این مشکلات را.

 این هم نکته ی مهمی است که باید مسئولان مراعات کنند و ان شاءالله هم مسئولی بگوید امسال من پنجاه هزار شغل ایجاد می کنم و آمار هم بیاید و بدهد. نه فقط سخن بگوید. در فضای ملی بگوید من پنج هزار، ده هزار شغل ایجاد می کنم که درون آن دو سه میلیون فرد مشغول شوند، کارخانه جات و امورات دیگر.

استان بوشهر یک استان فوق العاده با ظرفیت اشتغال است، ما الآن یک دونه بیکار داشته باشیم. الآن متأسفانه این حالت وجود دارد و امیدواریم تصحیح بشود.

  • هیچ نظری یافت نشد

نظر خود را اضافه کنید.

0
شرایط و قوانین.

حدیث برگزیده

1402 12 26

گلستان اخلاقی

کلمات قصار حکایت ها
دستورالعمل ها سخنرانی ها
 
پرسش و پاسخ
اشعار
sah 
شرح صحیفه سجادیه
web Design:sirafdp.com